آموزش پژوهش محور
👈🏻 در دورۀ آموزشی ، دانشپژوهان تنها به عنوان شنونده در کلاس حاضر نمیشوند، بلکه شاگرد به اندازۀ استاد، در جلسات نقد و بررسی حضور فعال دارد؛ استاد نیز بیشتر ناظر است تا متکلم وحده و شاگرد بیشتر هممباحثه است تا شنوندۀ.
🔸استاد در کلاس ابتدائاً محتوای علمی را درس نمیدهد، بلکه دانشپژوه، باید با پیشمطالعه و مباحثه، در جلسه حاضر میشوند و به عبارتی کلاس درس، همانند گفتوگویی آزاد با حضور استاد میباشد.
🔸یکی دیگر از ملزومات این کلاسها ارائۀ تحقیقاتی است که استاد، موضوع آن را به دانش پژوهان داده است. حاصل مطالعات و تحقیقات به صورت کتبی یا شفاهی در جلساتی با حضور استاد ارائه میشود.
🔸از همان دورۀ عمومی، دانشپژوهان تشویق به گفتوگوی علمی و ارائۀ اندوختههای خود با اساتید صاحبنظر شده و حتی در مواردی خود مؤسسه زمینهساز این ارتباط میشود.
🔸 افزایش توانمندیهای کاربردی همچون نویسندگی، تایپ، بهرهگیری از نرمافزارهای مربوط، روش تحقیق و مقالهنویسی نیز از برنامه های ؤسسه است.
⬅️ پس آموزش پژوهش محور به این معناست که هدف، ارتقای دانشپژوه است. هر آنچه که برای این هدف لازم باشد در اولویت خواهد بود؛ فهم مطلب، تأمل در آن، اظهار نظر و نهایتا اتخاذ مبنا. به بیان دیگر آموزش در خدمت پژوهش و پژوهشگر بار آمدن طلبه خواهد بود. برخلاف آموزش در حوزه کنونی که طلبه را ارتقا نمیدهد مگر آنکه خود طلبه دغدغههای شخصی بر آن داشته باشد.
هدف ما انسانی است که محبوب خدا باشد.